Ať si kdo chce co chce říká, ať si mamka slzy utírá, k modernímu marketingu patří web jako k velbloudovi hrby. Internetovou prezentaci má dnes kde kdo. Světlo online světa už spatřilo více než 1,2 miliardy stránek a vy chcete v této konkurenci uspět. Ale…

… jak si nepodělat web hned v zárodku?

Mějte na paměti 10 základních bodů:

1. Myslete hlavou

Banální? Účinné!

Vše si předem promyslete a zasaďte do konceptu celého marketingu. Zvažte, jak důležitou roli ve vašem businessu webové stránky hrají. Pro e-shop s elektronikou bude mít online prezentace zcela jinou váhu než například pro opravnu obuvi. Podle toho přemýšlejte o rozpočtu (více níže).

2. Mějte obsah až na 1. místě

„Web musí být coool. Super fotky propracovaná grafika a animace to je základ. Musí to mít dynamiku…“

…ale houbelec!

Musí to mít především smysl. Musí to fungovat. Vizuální stránka je podstatná. Web musí zaujmout. Na většinu webů ale uživatelé nechodí kvůli super fotkám nebo cool grafice. Hledají obsah. Obsah je král!

web copywriting

 

3. Nový nebo optimalizovaný?

„Potřebujeme nutně nový web. Ten starý je příšerný.“

Znovu se vracíme k prvnímu bodu. V klidu a bez emocí si sedněte a sepište si negativa stávajících stránek. To vám ušetří i statisíce. Je v seznamu alespoň jedna věc, kterou nelze snadno opravit? Typické jsou:

  • neaktualizovatelný redakční systém,
  • nové cíle společnosti,
  • samotný web komplikuje práci…

Máte pravdu, potřebujete nový web.

Pokud ale v seznamu najdete jen položky typu: zastaralá grafika, nízká návštěvnost, špatný obsah… bude optimalizace stávajícího webu efektivnější a levnější cestou.

4. Hledejte „tvrdá“ data

Ať už jste se rozhodli pro nový web nebo optimalizaci stávajícího, čeká vás audit. Tady získáte první „tvrdá“ data. Opora pro příští týdny a měsíce. K nezaplacení!

Skvělý základ pro audit připraví Google Analytics, které už máte do webu pravděpodobně implementovány. Dalším skvělým pomocníkem je MarketingMiner. Podobných nástrojů existuje celá řada. Tady se už vyplatí spolupracovat s odborníkem na online marketing, který ví, po kterém nástroji sáhnout a jaká data zpracovat.

5. Definujte cílové skupiny

Web neděláte pro sebe.

Prostřednictvím webu mluvíte k zákazníkům. Děláte ho pro ně. Možná se to bude zdát banální, ale definujte si cílové skupiny, ze kterých se rekrutují vaši zákazníci, a ptejte se. Když se budete ptát dobře, získáte další balík „tvrdých“ dat, které vás posunou zase o krok blíže k úspěchu.

6. Najděte USP

Unique selling proposition – zaklínadlo nejen v onlinu. Najděte ve svém podnikání to, co je pro vás charakteristické, v čem jste unikátní, co vám konkurence nemůže vzít. Dobře definované USP je klenot. Mnoho lidí o něm ví, ale málokdo ho opravdu má. Marty Neumeier v knize Brand Gap k němu hledá cestu pomocí 3 kalibrovaných otázek:

  1. Kdo jste?
  2. Co děláte?
  3. Proč na tom záleží? (Proč je důležité, že to děláte zrovna vy?)

Jednoduše 3 odpovědi. To je hned! První… druhá… tře… tady se pořádně zapotíte. Tedy pokud jste nenašli díru na trhu a nemáte v oboru žádnou konkurenci. V tom případě gratuluji.

web strategy

7. Stanovte měřitelné cíle

Základní audit webu je hotov, znáte cílové skupiny, máte USP. Můžete se pustit do další práce. Stanovte si konkrétní měřitelné cíle. Pomohou vám udržet pozornost žádoucím směrem v průběhu celé tvorby projektu. V závěru vám potom pomohou s vyhodnocením jeho úspěšnosti.

8. Postavte silný tým

Orosilo se vám z toho všeho čelo? Nedivím se. Udělat tohle všechno pořádně, to není jen tak. Kůlnu na nářadí nebo boudu pro psa si člověk sám stluče ze starých prken. Dům pro rodinu či podnikání ale nechá na odbornících. I „obyčejný“ zedník nakonec odvede ve svém oboru lepší (a rychlejší) práci než amatér. Inu ševče drž se svého kopyta.

Ona ta analogie stavby webu se stavbou domu nakonec není úplně beze smyslu.

Koho tedy ke stavbě webu potřebujete? To záleží na charakteristice a roli webu ve vašem podnikání. Někdy stačí programátor, jindy potřebujete přidat marketéra/stratéga. Téměř vždy se hodí copywriter. U rozsáhlejších projektů zapojíte webdesignéra (bacha, tohle není grafik) /UX designéra, kodéra, programátora, grafika a analytika. Na toto téma už se chystá nový článek, který najdete právě tady v Síťovém blogu.

9. Data, data…tadaaa data

Měřitelné cíle sice máte, ale bez faktického měření vám budou platné jako mrtvému zimník. Existuje řada analytických nástrojů. Tím nejpoužívanějším je bezpochyby Google Analytics (dále Hotjar, Leady aj.). Opravdový profesionál je dokáže proměnit v neskutečně výkonný nástroj. Jako na podnosu vám bude servírovat přesně ta data, o která stojíte a která vám pomohou posouvat váš web a služby zákazníkům stále vpřed.

10. Nepodléhejte klamu

Máte hotovo? Nemáte! Fakt.

Zveřejněním nového webu se dostáváte zpět na začátek. Testujte, měřte, hledejte, co by se dalo zlepšit, jak zákazníky udržet, navnadit a uspokojit.

Jdete do toho?

Držím palce a kdyby cokoli, napište mi, rád vám pomohu.